Virkelig billig yoga i København...

Se mig! Jeg kan ikke gå dybt….

 

Billedet viser hvordan min dancers pose/Natarajasana så ud før jeg blev gravid (sidste sommer) og hvordan den ser ud nu. Jeg fortsætter min yogapraksis, men lytter hele tiden til min krop. Det er en rigtig god øvelse for mig, at acceptere at kroppen kan og vil noget andet end den ‘plejer’. Jeg ville sikkert sagtens kunne presse mig selv ud i en lige så dyb stilling som det første billede. Især nu hvor mine led er begyndt at blive løsere pga. hormonelle forandringer i min krop.  Kroppen blive ofte mere fleksibel under graviditet, da hormoner hjælper kroppen med at give plads til at en baby kan være i maven og plads til at baby kan komme ud. Det er derfor særligt vigtigt at lytte ekstra meget til kroppen under graviditet. Pas på med at gå dybt, selvom du kan, da kroppen muligvis ikke er klar til det. Find stabilitet og styrk muskulaturen omkring ledene. Af samme grund placerer jeg næsten altid de gravide med ryggen til spejlet i salen. Jeg har den smukkeste udsigt til alle de fine struttende maven, som de gravide desværre ikke kan nyde med mig. Men det er så møj vigtigt for mig, at der bliver givet slip på ‘plejer’ og at det ikke handler om at presse sig selv dybt. Der er mange ting om ændre sig under graviditet og det gør udseendet også (til det bedre synes jeg) og det kan nogle gange tage meget fokus og jeg vil så gerne udgå for mange tanker som “hvor er jeg stor og klodset”  eller “jeg kan godt nok ikke gå så dybt som jeg plejer” eller “hende den højgravide er godt nok bevægelig…”. Jeg kender nogle af de her tanker fra mig selv og de er nok meget naturlige, men de skal helst ikke tage for meget fokus. Derfor har de gravide ryggen til spejlet og det fungerer rigtig godt.

Som sagt, så har jeg under min graviditet ikke skåret ned på min yogapraksis, tvært imod. Min krop er så taknemmelig når jeg har været på måtten og det er min mand også, når jeg efter min praksis ofte har lidt mere styr på min homonella…. Ja, det er sgu ikke for sjov med de hormoner. Heldigvis hjælper yogaen mig virkelig meget! Det er så vildt. Jeg har tit dage hvor jeg er tung, trist og træt og netop de dage er yoga min medicin! Det er ikke fordi, at jeg bliver bliver let som en fjer, får grineanfald eller bliver hyper aktiv. Det giver mig mere en ro og overskud, som gør det nemmere for mig at acceptere hvordan tingene er lige nu. Derudover så bliver jeg bare generelt gladere af at bevæge min krop, om det er en gåtur i Søndermarken, dans i stuen eller yoga på måtten. Der skal ikke så meget til før det virker. Kender i det?

Men hvis du er gravid og overvejer at fortsætte til yoga under din graviditet, så vil jeg klart anbefale dig, at mærke ekstra godt efter i hver stilling. Det samme gælder også, hvis du ikke er gravid. Gi slip på tankerne om, hvordan og hvor dybt du normalt kan gå. Accepter hvordan du og din krop har det idag, lige nu. Giv slip på plejer og nyd det du kan idag ??

Rigtig god weekend:)

Du kan følge Yogamor på Facebook, Instagram og Bloglovin

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Virkelig billig yoga i København...