Kød og yoga

Sådan får du nemt flere grøntsager

Jeg er endelig kommet igang med mine grønne smoothies igen – mine greenies. Jeg elsker når det bliver rutine for mig, at blende, drikke og nyde grønne grøntsager, for det er simpelthen så lækkert og nemt. Min rutine er nu, at jeg én gang om ugen handler grøntsager ind, så jeg kan lave en greenie om dagen i 7 dage. Jeg elsker at min morgen/formiddagsmad er forberedt og at jeg ikke behøver at overveje hvad jeg har lyst til om morgen – for jeg er såååå ubeslutsom! Selvom jeg hader for mange rammer, rytmer og rutiner, så er det ret sundt for mig, at nogle ting som er fastlagt – som fx. min morgenmad. Og det er en virkelig god kickstarter at få så mange sunde fibre, vitaminer, mineraler mm. i kroppen hver morgen.

Jeg vil lige dele mit tip med jer, så i måske også kan komme igang med greenies:

Jeg bruger spinat, grønkål, broccoli, banan, citron, avokado, nogle gange æblejuice og ingefærshot.

Jeg laver 7 fryseposer med;

  • en håndfuld broccoli
  • en håndfuld spinat
  • en håndfuld grønkål (eller to håndfulde spinat)
  • en banan

Putter alle poserne i fryseren og tager så én pose op om morgenen, hælder i blenderen, tilsætter vand og evt;

  • æblejuice
  • citronsaft fra en halv citron
  • proteinpulver
  • ingefærshot
  • honning
  • Greens (bodymeal, pukka greens eller andet)
  • udo’s choice eller anden go olie
  • Husk loppefrøskaller
  • evt. topping hvis du vil lave en smoothie bowl.

Det kan godt være at det lyder om mange ting, men når du først har handlet ind til det, så er det virkelig billig, sund og lynhurtig morgenmad. Det tager seriøst 2 min. hver morgen. Og du behøver ikke at putte alle tingene i. Lav lidt forskellige variationer, så du ikke bliver træt af smagen 🙂

Denne smoothie er fyldt med masser af vitaminer, mineraler, protein, sundt fedt, kostfibre og hjælper kroppen med at blive mere basisk.

Måske kan du handle ind idag og forberede poser til resten af ugen?

green1green9d22b7c8-778f-4ad1-b96a-665c5ddb4836-2


Her er lidt mere info til nørden:

Spinat:

Ligesom andre grønne fødevarer er spinat rig på klorofyl, som er et basisk stof, der gavner blodet.

Ved at spise spinat, vil du få:

  • Vitaminer (A, C, B2, B9, E og K)
  • Mineraler (mangan, magnesium, kalium, calcium og jern)
  • Kostfibre

Broccoli:

Broccoli forbedrer hjertekar-sundheden, støtter stofskiftet og styrker immunforsvaret.

Det er en god kilde til næringsstoffer som:

  • Vitaminer (A, B2, B6, B9 og K)
  • Mineraler (mangan, kalium, magnesium og calcium)
  • Protein

Grøntkål:

Deres egenskaber reducerer kropslig surhedsgrad og beskytter mod ubalancer forårsaget af den inflammatoriske proces.

Den indeholder en masse antioxidanter, der forhindrer oxidativ skade og udvikling af forskellige typer kræftceller.

Selv om den ikke er så kendt som andre grøntsager, er det en af de bedste basiske fødevarer.

Generelt er grønkål en god kilde til:

  • Vitaminer (A, C, B2, B9, E og K)
  • Glucosinolater
  • Klorofyl
  • Mineraler (kalium, zink og jern)

Avocado:

  • Kostfibre
  • Vitaminer (B5, B6, B9, C og K)
  • Kalium

På grund af citronsyrens smag, antager en masse mennesker, at citroner tilhører den gruppe af fødevarer, der forårsager syre.

Men i virkeligheden er det forkert.  Det er faktisk en af de mest basiske fødevarer.

Hver citron har en pH på 9.0, som hjælper med til at gøre blodet basisk når vi fordøjer den.

De er også en god kilde til:

  • Vitaminer (A, C og E)
  • Mineraler (kalium, zink og jern)
  • Kostfibre
  • Antioxidanter

Hvad putter du i din greenie?

Vil du lave lynhurtig is så klik HER

   

2 kommentarer

  • Asta

    Sikke en god måde at starte dagen på, det vil jeg uden tvivl prøve 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • YOGAMOR

      Ja, det er nemlig så nemt og lækkert! Nogle dage kan der godt være ret svært at grønt nok.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kød og yoga