Om at elske mig selv og de 30 ekstra kilo...

Så træk dog vejret…

Okay, det blev en lang smøre idag… Håber at i er klar <3

Jeg har idag undervist den dejligste yogatime, som havde særlig fokus på åndedrættet. Jeg er total fan af åndedrættet og er så fascineret af hvordan vi med vores åndedræt mildest talt kan ændre vores liv. På min kandidatudannelse i pædagogisk antropologi, skrev jeg speciale om, hvordan misbrugere og indsatte bruger åndedrætsteknikker og yogaøvelser til at ændre livsstil. Det var helt utrolig spændende og jeg brugte halvandet år på at fordybe mig i dette område. Jeg vil snart skrive et indlæg om nogle af mine oplevelser fra specialetiden. Bl.a. hvordan det var at dyrke yoga med store tatoverede mænd i Statsfængslet ved Horserød.

Ofte så trækker vi vejret uden at være særlig opmærksom på, hvordan vi trækker vejret. Hvor åndedrættet befinder sig, hvor hurtigt, om det er gennem næsen eller munden eller andet. Åndedrættet kan så mange seje ting og hvis vi bevidst arbejder med åndedrættet, vil jeg vove at påstå at du kan udfører mirakler…. Ja ja, tænker du måske. Det er jo bare vejrtrækning og vi gør det jo alle sammen hele tiden, så hvad er der så særligt ved det… Men men men, jeg mener det, når jeg siger, at jeg har set mange virkelig store og positive forandringer hos folk der har arbejdet bevidst med åndedrættet henover en periode. Det sker ikke forandringer blot ved 5 åndedræt, eller måske gør der, hvis du arbejder bevidst med det hver dag. Måske kan du også allerede efter 5-10 dybe åndedræt mærke en forskel både fysisk og følelsesmæssigt. Betydningen af et optimalt åndedræt er, som i nok kan forstå, kæmpe stor. Et ikke optimalt åndedræt er typisk hurtigt og overfladisk, og kroppen bruger her ofte mere energi og ilter generelt kroppen dårligere. Vi kan sagtens leve rigtig længe og sikkert fint, uden at have et optimalt åndedræt, men kroppen vil hele tiden være lidt på overarbejde og påvirke livskvaliteten på flere områder.

Når man har smerter enten fysiske eller psykiske forandres åndedrættet automatisk og bliver ofte mere overfladisk og hurtigt. Dette aktivere det sympatiske nervesystem, som desværre kan være med til at forstærke smerten og stresse kroppen. Med dybe vejrtrækninger kan man aktivere det parasympatiske nervesystem, så kroppen og musklerne bedre kan slappe af. -Og hvis du fx. er i fødsel, så hjælper det også med at fremme dit oxytocin hormon (kærlighedshormon), som bl.a. er det vestimulerende hormon. Det kan vi lide 🙂 Det lyder måske meget forsimplet og lidt sort/hvidt, det ved jeg udemærket godt, at det ikke er. Det er ikke for at sige, at det sympatiske er det dårlige og det parasympatiske er det gode. De kan forskellige ting og har forskellige gode funktioner. Men for rigtig mange mennesker, vil det være gavnligt at have mere fokus på at stimulere det parasympatiske nervesystem… Ok… måske lidt for nørdet…. Og mange af jer, er måske allerede stoppet med at læse fra sidste afsnit… Måske er det kun mig, som er så kæmpe fan af åndedrættet 🙂 🙂

Hvis du er gravid eller interesseret i mere så læs lige det sidste med 🙂

Det er ingen overraskelse at åndedrætstræning er rigtig godt under graviditet, da det både forbedre iltningen af kroppen hos dig og din baby og forbereder kroppen på spontant at kende de forskellige åndedrætsteknikker til fødslen. De dybe vejrtrækningsøvelser kan være rigtig god smertelindring under og mellem veerne i fødslens første fase. Det giver kroppen og baby de mest optimale  forhold at arbejde under og ilt er naturligvis virkelig vigtigt i en fødselssituation.

Vidste i godt at kroppen afgiver 70% af sine affaldsstoffer igennem vejrtrækningen!!! Er det ikke vildt. De sidste 30 % fordeler sig på afføring, sved, urin… Så det taler næsten for sig selv, at åndedrættet spiller en kæmpe rolle for hvor vi har det. Med det optimale åndedræt kan vi altså forbedre denne proces rigtig meget. Det lyder ret godt ikk? (Jeg har læst dette i Lotte Paarups bog “åndedrættet”)

Jeg vil helt sikkert lave flere indlæg om åndedrættet, da jeg først lige er gået i gang 🙂 Er jeg den eneste, som synes at det er vildt spændende?

Prøv det fuldkomne åndedræt – Dirgha.

Læg dig på ryggen, måske med fødderne i gulvet. Eller hvis du er gravid og har problemer med at ligge på ryggen, så kan du vælge at ligge dig på siden.

Denne øvelse er en rensende og afbalancerende åndedrætsøvelse, som virker med det samme. Du skal i øvelsen fylde tre forskellige områder af lungerne. Først den nederste del, så maven udvider sig, derefter brystet, så brystet og ribbenene løfter og udvider sig, sidst er det omkring kravebenet. Lav lange ind- og udåndinger, gennem næsen. Giv dig god tid og ånd helt ud inden du tager en ny indånding.

Prøv dig frem. Lav 10 runder eller til du mærker roen sprede sig i din krop og i dit sind.

 

Du kan følge Yogamor på Facebook, Instagram og Bloglovin

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Om at elske mig selv og de 30 ekstra kilo...