Det naturlige lændesvaj

Min jordemoder veninde

Jeg har skøn veninde, som inspirerer mig meget. Hun har endnu engang skrevet nogle rigtig kloge ord, som jeg nu vil dele med jer. Hun bl.a jordemoder og jeg suger til mig, hver gang hun deler gode råd og erfaringer om graviditet og fødsel. Hun er forresten også mor til to skønne drenge. Det er faktisk ret sejt at have “egen” jordemoder, som jeg altid kan spørge til råds.

I sidste uge skrev Cana (som hun hedder) et indlæg om, hvordan man kan forberede sig på fødslen. Hun har så givet sine 5 bedste råd og dem synes jeg lige at i skal have, da jeg er meget enig i hendes råd.

Hun skriver:

“Der findes ikke ét godt råd til at forberede sig på fødslen, men mange ? og jeg har her samlet fem af de vigtigste.

Alle fødsler er forskellige og der findes ingen garantier for hvordan en fødsel forløber. Ingen kan vide det på forhånd og det faktum at man har født før, betyder ikke at man ved hvordan fødslen kommer til at forløbe næste gang. Alligevel kan man langt hen ad vejen godt planlægge og forberede sig på sin fødsel.

1. Gå til fødselsforberedelse

Det er min erfaring, at kvinder som har deltaget i fødselsforberedende undervisning, ofte mestrer smertehåndteringen og fødslens forløb bedre, end kvinder som ikke har deltaget i fødselsforberedelse. Der findes et hav af forskellige former og det handler primært om at finde dét der virker for dig. Mærk efter og find ud af om det skal være åndeligt og spirituelt, kropsligt eller faktabaseret ? eller måske en mellemting.

2. Lær fødslens faser at kende

Mange, mange kvinder bliver sendt slukørede, trætte og forpinte hjem fra hospitalerne, fordi de ikke er ?langt nok i fødsel? til at blive indlagt på fødeafdelingen. Dette skaber stor frustration og er ingenlunde gavnligt for vearbejdet. Derfor kan det være en god idé at sætte sig ind i hvad der typisk sker i fødslens fire faser, for at kunne fornemme, hvornår det er på tide at ringe til fødeafdelingen.

3. Vær positiv

Selvom det gør ondt at føde, så er en fødsel en positiv livsomvæltning, som bringer verdens største kærlighed med sig. Omfavn veerne og brug dem som den arbejdskraft de er. Arbejd sammen med veerne og mærk hvordan de hjælper dig med at komme nærmere på at få din baby i armene. Des mere positiv du formår at være, des bedre kan veerne arbejde.

4. Slap af

Som en direkte ledsager til at være positiv, er det vigtigt at (forsøge at) slappe af under fødslen. Både under veerne og i vepauserne. Sov i mellem veerne, hvis du kan og forsøg at slappe af i kroppen, når veerne kommer. Tænk på at slappe af i dine hænder og din pande; hvis du gør det, vil du oftest slappe af i resten af kroppen.

5. Sluk lyset

I de tilfælde hvor det er muligt, så forsøg at opholde dig i dæmpet belysning. Under veerne vil det hjælpe dig til at slappe bedre af og eventuelt hvile dig, hvis du har været igang længe, ligesom studier viser, at der frigives mere oxytocin, som er dét hormon der fremkalder veerne, i dunkle omgivelser end i lyse.

Som en bonus til det slukkede lys: Når barnet fødes, ser det lys for første gang og des mindre lys, des mere skånsomt for barnet. Tænk selv på hvordan det er, når nogen tænder et skarpt lys, hvis du vågner om natten ? din baby har ligget ni måneder i mørke og kommer pludselig ud i (dags)lys. Det må skære i øjnene og det er min personlige erfaring, at babyer der fødes i tusmørke er mere rolige, end babyer der fødes i lysfest; hvorvidt det forholder sig sådan i virkeligheden, kan jeg selvfølgelig kun gisne om, men tesen er ret fin, synes jeg.

Læs hele indlægget og mange andre på hendes blog Mortilto.dk

Her er Cana, da hun selv var gravid.

Mamasté

Du kan følge Yogamor på Facebook, Instagram og Bloglovin

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det naturlige lændesvaj