Kan tarmbakterier gøre dig overvægtig?

Måttemandag (Den gemte styrke)

mandagsyogaJeg vil introducere “Måtte-mandag“, som er mandagens tema. Fokus er yoga på måtten og der vil være inspiration og tanker omkring specifikke stillinger, sekvenser, øvelser mm. Måtte-mandag skal hjælpe mig med at genfinde min motivation og styrke efter fødslen og bare generelt til at bruge mere tid på måtten. Ikke fordi jeg skal og bør, men fordi det gør mig stærk og glad. Måske har du det på samme måde.

Dagens eller nærmere ugens fokusområde er “Den gemte styrke” ikke den glemte men GEMTE.

Efter en graviditet og måske især de første måneder efter fødslen, kan det føles som om at alle muskler i kroppen har glemt hvordan de virker. Sådan har jeg det i hvert fald lidt. Mine muskler er så trætte og nærmest ikke eksisterende. MEN jeg ved at de er derinde! De er muligvis gået i dvale, efter uger i babyhulen, men de må meget gerne blive vækket stille og roligt. I min krop er en kæmpe styrke gemt og det er mine muskler. Når den styrke langsomt bliver vækket til live, så vil signaler fra musklerne overdøve signalerne fra fedtvævet og mine sukkercravings og mit energiunderskud vil få et los i røven. Det vigtigste er dog ikke at stresse kroppen og nervesystemet. Stress i kroppen er vejen til al ondt. Måske en mindre overdrivelse – men taler af erfaring og det er virkelig skidt. Når man først har været udsat for stress, så er ens nervesystem ekstremt sensitivt og selv det mindste ting i hverdagen kan sætte ny stress igang. Det kan påvirke hjernens signaler, organernes funktion, immunforsvaret mm. Det er derfor møj vigtigt ikke at tage munden for fuld, når man vil starte eller genoptage sin træning og sunde livsstil. Yoga er genialt til at give slip på stress ved at berolige nervesystemet – her taler jeg også af erfaring.

Jeg kan mærke at min krop er en smule stresset, det har den været længe og jeg skal passe på ikke at stresse den endnu mere. Graviditeten har været en stor belastning for min krop, hvor jeg tog 20+ kg på og efter fødslen har jeg sovet alt for lidt og spist alt for dårligt. Så selvom min krop gør sit bedste, så er det klart at den er lidt stresset og forvirret. Hvis jeg begynder at træne amok nu, fordi jeg er utålmodig for at få min krop “tilbage”, så ender jeg bare med at stresse den endnu mere. Sådan fungerer kroppen. Hjernen scanner for fare og tager stilling til om alarmberedskabet skal sættes igang. Hvis kroppen stresser, så gør den alt for at bruge den energi der er til rådighed også den energi som skulle være brugt på genopbygning og overskud. Kroppen ender med at blive fastlåst og være i “energi-gæld”, så den bliver nødt til at sænke forbrændingen, fordøjelsen mm. for at have energi nok.

Denne energigæld vil jeg gerne ud af og jeg vil gerne vække mine gemte muskler igen. For jeg ved at de er der og jeg ved at jeg kan blive bomstærk og glad, hvis jeg griber det fornuftigt an 🙂 Måden jeg vil gøre dette på er, at starte roligt. Starte med at berolige mit nervesystem, så kroppen ved at der ingen fare er. At den ikke behøver at sætte alarmklokkerne igang hele tiden. På trods af babygråd, usammenhængende søvn mm. Jeg vil lave rolige yogasekvenser (10+ min.) hver dag i denne uge. Øvelserne vil have fokus på at stimulere det parasympatiske nervesystem, som vil hjælpe mig med at genopbygge kroppens ressourcer. Jeg vil lave mange åndedrætsøvelser med det dybe åndedræt og strække og åbne kroppen roligt. Derudover vil jeg prøve at få noget mere søvn. Gå tidligere i seng og måske få en lille lur midt på dagen.

I næste uge vil jeg fokusere på lidt mere styrke.

Stay tuned 🙂

 

En lille åndedrætsøvelse til dig:

Prøv det fuldkomne åndedræt – Dirgha.

 

Læg dig på ryggen, måske med fødderne i gulvet. Eller hvis du er gravid og har problemer med at ligge på ryggen, så kan du vælge at ligge dig på siden.

Denne øvelse er en rensende og afbalancerende åndedrætsøvelse, som virker med det samme. Du skal i øvelsen fylde tre forskellige områder af lungerne.

  1. Først den nederste del, så maven udvider sig.
  2. Derefter brystet, så brystet og ribbenene løfter og udvider sig.
  3. Sidst er det omkring kravebenet.

Lav lange ind- og udåndinger, gennem næsen. Giv dig god tid og ånd helt ud inden du tager en ny indånding.

Prøv dig frem.

Lav 10 runder eller til du mærker roen sprede sig i din krop og i dit sind.

 

2 kommentarer

  • Anne

    Tak for et godt indlæg, Josefine. Jeg hopper på din “måttemandag”! Det mærkeligste ved denne efterfødselsperiode og følelsen af et uroligt nervesystem er, at det for mig er svært at genkende og kategorisere følelsen korrekt, da ens hverdag jo er ret rolig, ensformig og ustresset – set udefra;-) Den står på pranayama i denne uge:-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • YOGAMOR

      sådan har jeg det også. Jeg føler heller ikke, at jeg har lavet det vilde de sidste måneder. Men min krop har det anderledes. Og når man tænker en ekstra gang over det, så har jeg (og du) jo lavet det vildeste overhovedet! Vi må lytte til kroppen og passe på den. Hvis vi stresser den, så bliver det bare noget rod på sigt 😘❤️ God pranayama ❤️

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kan tarmbakterier gøre dig overvægtig?