Taknemmelighedstorsdag #1

Kan tarmbakterier gøre dig overvægtig?


imageIgår faldt jeg over denne artikel om tarmbakteriers betydning for overvægt. Virkelig spændende at der hele tiden kommer ny viden om tarmenes betydning. Jeg har tidligere skrevet om tarmbakterier og fordøjelse, og det er et emne interesserer mig helt vildt. Ja, lort er mega spændende! Lort er det nye sort 💩 Jeg er ikke i tvivl om, at meget af den ubalance jeg har haft i kroppen gennem tiden har med min fordøjelse at gøre. Det er først nu jeg rigtig har fået øjnene op for, hvilken betydning dårlige tarmbakterier egentlig har for kroppen både fysisk og mentalt. Det hele hænger jo sammen og påvirker hinanden.

Som der står i artiklen så er der nogle bakteriearter i tarmen, som kan lave for meget acetat og dermed overstimulere insulindannelsen i kroppen hos overvægtige mennesker. På den måde ender man i en ond cirkel og har derfor sværer ved at tabe sig. Så hvis vi kan få bug på de dumme tarmbakterier, så ville det måske være en kur mod overvægt.

Det er jo helt vildt så stor betydning tarmens indhold har på vores helbred, opførsel, intelligens og velvære. At vores mave selv kan tænke (fordøjelsen foregår stort set uden at forstyrre vores hjerne), og at 70 pct. af immunforsvaret sidder i tarmene. Wow, det er jo helt vildt!!!

En af de ting man kan gøre for at hjælpe de gode tarmbakterier og nedbryde de dårlige, er gennem kosten. Det kan være en rigtig god ide at supplere med mælkesyrebakterier, noget som jeg lige er begyndt på.

Mælkesyrebakterier har ikke noget med mælk at gøre, men kaldes mælkesyrebakterier, fordi de omsætter kulhydrater og andet organisk materiale til bl.a. mælkesyre. Mælkesyre og de andre fedtsyrer, eksempelvis eddikesyre og myresyre understøtter mange funktioner i tarmen, hvor de blandt andet stimulerer tarmens bevægelser, stimulerer celledelingen på indersiden af tarmen og regulerer pH-værdien, så skadelige bakterier og svampe dør eller hæmmes. Mælkesyrebakterier er også vigtig i forhold til optagelsen af fødevarer. Du kan altså spise alverdens sunde næringsstoffer, men hvis problemet er tarmfloraen, får du meget lidt gavn af dem.

Der er mange ting som kan være med til at nedbryde en god tarmflora. En finsk undersøgelse viste for et par år siden, at det tager tarmen ca. et år at genoprette tarmfloraen efter en antibiotikakur, og de færreste af os får generelt nok af mælkesyrebakterierne gennem kosten. Derfor kan det være en god ide at tage et mælkesyre tilskud, så din krop hurtigere kan genetablere et godt forsvar.
I forhold til at indtage mælkesyrebakterier (i form af et kosttilskud) som gravid ellerammende, så vil jeg hverken anbefale eller fraråde det. Sådan er det nok med alle kosttilskud, at det må være op til den enkelte hvormeget og hvad man vil tage som gravid eller ammende. Den mest udbredte mælkesyrebakterie lactobacillus acidophilus – der bl.a. findes i A-38 og tykmælk – er sandsynligvis sikker for gravide og ammende kvinder. Der findes imidlertid mange andre typer mælkesyrebakterier, som ikke er undersøgt tilstrækkeligt i forbindelse med graviditet og amning.
Man kan altså spise sig til flere gode bakterier i tarmen. Men det kræver et regelmæssigt indtag, hvis man vil sikre sig de gavnlige virkninger. Det giver vildt god mening for mig. Tænk hvis god tarmflora kan hjælpe overvægtige. Det er virkelig fedt 👏🏼✌🏼️Altså ikke delle-fedt 😝😉

Jeg har hørt meget godt om disse to tilskud Pure Biotic fra Renew Life og Symbioflor+ fra Biosym (kan købes HER). Det er også dem jeg nu har kastet mig over 👍🏼

image

(Indeholder affiliate link)

 

   

3 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

Taknemmelighedstorsdag #1