Kærestetur i Paris

Hvorfor flowyoga?

Som i måske kan se på nogle af mine små yogavideoer på instagram, så kan jeg godt lige flowyoga. Jeg at mærke den effekt yogaen har, når jeg arbejder med åndedrættet i bevægelse. Men der er en rigtig god grund til, at jeg er særlig glad for forskellige yogaflows under graviditet. Læs med…

Når jeg laver gravidyoga (både når jeg selv praktisere og når jeg underviser) fokusere jeg meget på flow, på at være i bevægelse og ikke holde stillingerne for længe og bruge åndedrættet dynamisk. På den måde kommer der gang i blodcirkulationen, som er noget af det vigtigste under graviditet. God blodcirkulation afhjælper væskeophobninger, træthed, ømhed, åreknuder og meget andet.

Jeg kan også rigtig godt lige yin yoga og restorativ yoga og er også inspireret af disse stilarter i min praksis, men jeg arbejder primært med flow til de gravide.

Graviditet medfører store ændringer i blodcirkulationen. Ændringerne består i større blodvolumen (blodmængde) og hurtigere hjertefrekvens (puls). Venetrykket øges når babyen presser på venesystemet og dermed hæmmer afløbet af blod. Derfor oplever mange gravide kvinder at de får dårligt blodomløb i benene og åreknuder på benene enten under eller efter deres graviditet.En dårlig blodcirkulation giver ikke kun kroppen en ringe mulighed for at komme af med potentielle affaldsstoffer, men det formindsker også kroppens evne til at indtage de gavnlige næringsstoffer. For at undgå dette, kan man sørge for at lave venepumpe øvelser, dyrke yoga reglmæssigt – og særligt yoga som arbejder med flow og er tilpasset gravide.

Helt personligt hjælper lidt daglig yoga mig med at undgå væskeophobninger (endnu), holder gang i min fordøjelse (det er et stort plus, hvis man ikke er gode venner med jerntilskud…), gode mine tæer og hænder varme (jeg har ofte kolde tæer), løsner op på lændetræthed og lændesmerter, vigtigst af alt, så føler jeg mig så godt tilpas efter yoga – det gør mig glad <3

Det gælder ikke kun gravide, men yoga (særligt flowyoga) kan sætte gang i blodcirkulationen hos alle og afhjælpe de samme ting, som er beskrevet ovenfor.

Samtidig vil jeg også lige sige, at flowyoga på ingen måde er det eneste rigtige. Slet ikke. Prøv dig frem og se hvad du kan lide. Der er så mange måder at dyrke yoga på og du skal finde din måde 🙂 Følg din intuition <3

Læs også mit indlæg om at følge sin intuition HER

Finde mine små yogavideoer på instagram (se i højre side).

Du kan følge Yogamor på Facebook, Instagram og Bloglovin

   

1 kommentar

  • […] Bevæg dig dagligt. Få gang i blodcirkulationen, lav flowyoga (bare 10 min hver morgen), lav venepumpeøvelser flere gange dagligt, undgå at sidde/stå/ligge i den samme stilling for længe – skift stilling ca. hver 5-10 min, eller lav lidt rotationer i fødder og hænder hvis du sidder længere. Læs lidt om effekten af flowyoga HER. […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kærestetur i Paris