Mombie...

Er amning yoga?

Der har været liiiiidt stille på måttemandagsfronten og grunden er nok det jeg skrev om IGÅR… Jeg har tænkt meget over det med yoga og at jeg ikke længere lægger lige så mange billeder og videoer op hvor jeg laver små yogasekvenser – hvilket jeg godt gad. Men aaaaaalt tager tid. Og tiden er til noget andet yoga lige nu.

Når jeg går og ærgre eller irriterer mig over, at jeg ikke har tid nok til at dyrke så meget yoga som jeg gerne ville, så prøver jeg at huske mig selv på, at yoga er meget andet end stræk på måtten. Yoga er MEGET andet end stræk på måtten. Det glemmer jeg bare ind imellem. Yoga er at være til stede. At stilne sindets tanker. Altså som i at få tankerne til at klappe kaje for en stund. Jaja, jeg ved godt at det er nemmere sagt end gjort eller er det?

Yoga er, når jeg er til stede, sådan helt til stede og netop i det øjeblik vil alle mine mentale konstruktioner forsvinde og alle mine ideer om verden og om mig selv blive opløst. Der hvor alle mine forskellige roller og historier forsvinder for en stund og jeg mærke mig selv lidt klarere. En tilstand hvor jeg er ekstra meget MIG, hvis du forstår. Der hvor jeg er helt autentisk, uden at længes efter noget andet end det jeg er. Det er yoga. Nogle gange kan denne tanke forstyrre mit antropologiske syn på mennesker, for jeg synes også at alle de her lag som omgivelserne giver os bliver en del af os. Lag som er umulige at pille af og hvis jeg piller dem alle af, hvem er jeg så?… Men det er den ro, som yoga kan give. Ikke ro som i – der er helt stille i rummet -, men nærmere, at der ikke er noget jeg skal forholde mig til i mit ellers travle hovede.

Sååå, de yogastillinger vi kender, som mange betegner som yoga, det er et redskab til at hjælp os med at pille de her lag af og til at komme i en tilstand af at være den reneste (kan ikke rigtig lide det ord, men jeg håber at i ved hvad jeg mener…) form for dig. Stillingerne er med til at aligne krop, sind og ånd, så vi kan komme nærmere denne autentiske oplevelse, af at være sig selv, sådan helt sig selv uden at tænke over hvad andre tænker, uden at dømme og sammenligne. Det lyder måske lidt langhåret, men jeg synes, at det giver så god mening. Jeg har mange gange oplevet at komme tættere på eller være i den tilstand, efter en intens yogaklasse. Jeg er mere afslappet både fysisk og mentalt. Jeg har smidt de forskellige roller, som helt automatisk og helt naturligt kommer på i forskellige situationer. Mine forskellige ansigter. Jeg kan nemmere mærke mig selv, hvad jeg vil, mine værdier og der er ofte en masse brikker som falder på plads i det evige puslespil. Jeg føler mig mere “hjemme” i min egen krop og alt bliver på en måde mere meningsfuldt. Det er en ret vild og fantastisk oplevelse og jeg er ret sikker på, at det bl.a. er denne oplevelse, som gør at flere og flere bliver bidt af yoga. Når man først har prøvet det, så bliver man lidt afhængig af denne tilstand. For det er faktisk ret fedt at mærke sig selv. Haha, det lyder lidt skørt, men det er sgu rigtig nok. Det er ret fantastisk at mærke sig selv indefra.

Så når jeg tænker “øv, hvorfor får jeg ikke lavet mere yoga”, så skal jeg huske mig selv på at yoga er så meget mere en nogle stillinger på måtten, jeg elsker de stillinger på måtten, så vil på ingen måde undervurdere det de stillinger kan, men de er blot én vej til at praktisere yoga. Meditation, pranayama, karmayoga er bl.a. også yoga og kan sagtens praktiseres andre steder end på måtten. Personligt så bruger jeg pranayama om aftenen til at få ro på kroppen inden jeg skal sove, det er en genial naturlig sovepille, som jeg vil anbefale alle, der ligesom mig tæller får… Jeg kan også mærke, at det er med til at berolige Elva, når hun hører mit dybe åndedrag. Win win. Prøv det!

Det er faktisk løgn, at jeg ikke dyrker så mange yogastilliger fortiden, for jeg har dyrket en yogastilling i timer de sidste 5 måneder. Nemlig ammestilling. Der er lidt forskellige variationer af stillingen, men fælles for dem alle, så minder de meget om mange andre yogastillinger. Fælles for ammestillinger og mange andre yogastillinger er, at du har et godt fundament, for at amme optimalt, skal du slapper af i krop og tanker for at få mælken til at løbe (sådan har jeg det i hvert fald), i starten kan det godt være udfordrende at amme, både fysisk og mentalt, ligesom det kan at lære hovedstand. Udover at have fokus på din egen krop i de forskellige ammestillinger, så har du også fokus på din babys krop. Både din og din babys krop skal være aligned, for at få det optimale ud af stillingen.

Hvis du er til den mere spirituelle tankegang, så læs med og ellers så stop her og spring til næste afsnit 🙂

Forestil dig pranaen som løber gennem dig og ned til din baby, den reneste og smukkeste vitale livskraft, som næsten helt usynligt og ubeskriveligt forbinder jer. Et bånd som forbinder jer på bedste Tsaheylu stil fra Avartar. Det bånd, den livskraft, Tsaheylu eller energi er pranaen, som opstår når du ammer.

Du er på en og samme tid yogini og yogalærer mens du sidder der og ammer. Det er sgu da fantastisk, er det ikk? Den smukkeste yogapraksis jeg kunne forstille mig. Og det samme glæder også hvis du sidder og giver flaske, jeg vil i hvert fald godt argumenterer for at der pranaen kan flyde mellem dig og din baby, når du giver flaske og at du sidder i en lige så fin “giv flaske yogastilling”:-) Det er så fint og meningfuldt. Så næste gang du giver din baby bryst eller flaske, så forstil dig at du udfører en asana (en yogastilling).

Okey, typisk mig… Så blev mit korte hurtige måtteindlæg til den længeste smøre…. Men det kribler altså i mine fingre.

amn

2 kommentarer

  • Sofie Nancy

    Sikke et dejligt indlæg! Jeg fandt tilfældig din side, da jeg søgte efter zoner der kunne bedre mælkeproduktion.. fik i torsdags at vide at min baby på 7 uger har knækket sin vægtkurve, så nu malker jeg ud og giver sup. flaske om aftene for at få hende op i vægt., og den besked har ødelagt min nedløbsrefleks. Jeg har både dyrket mindfulness og yoga i 10 år, men det her, det er sværere at bryde end man skulle tro. Så hvis du har nogle råd til det, må du MEGET gerne sige til. Indtil videre: tak for dette fine indlæg!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • YOGAMOR

      Hej Sofie,
      Jeg har været ramt af så meget spam på mine kommentarer, så din besked var forsvundet. Jeg ser den derfor først nu. Hvordan går det med amningen? og nedløbsrefleksen? Jeg har et par tips, hvis det stadig er aktuelt? Det kan være så hårdt, når amningen driller. Kram til dig

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mombie...