Gravidyoga

Jeg vil idag prøve at beskrive den yogatilgang jeg bl.a. bruger i min undervisning, nemlig traditionel tantrisk yoga. Der er sikkert nogle af jer som allerede sidder og har nogle forestillinger om gravid-tantayoga og når jeg nævner tantra yoga, så skal jeg stadig bruge en del tid på forklaring igen og igen. Så ofte gider jeg næsten ikke at min tantra tilgang, fordi det kræver for meget forklaring. Men jeg gad virkelig godt, at flere fik øjnene op for tantra og hvor smuk og skøn en praksis det er. Så selvom vi har været inde på emnet før, vil jeg endnu engang prøve dele mine erfaringer med traditionel tantra yoga, som jeg er uddannet indenfor og måske ændre nogle af de misforståede forstillinger jeg tit støder på. Der udsprunget mange spændende, farverige og eksotiske tantra forståelser, som måske kun er dem du kender til?

Jeg har tidligere skrevet om mit møde med tantra yoga her: Del 1, Del 2, Del 3.

Yogalærer Mikael Kjærsgaard Møller, som har taget den samme teacher traning i Indien som mig, har hjemmesiden tantrayogadk.dk, hvor du kan læse mere om tantra yoga. Han har bla. beskrevet rigtig fint, hvilken forståelse af tantra vi blev undervist i på uddannelsen. Så hvis du tænker at gravid-tantrayoga lyder som noget lidt for frækt halløj, så læs med her:

Mikael skriver;

HVAD ER TANTRA OG TANTRA YOGA?

hvad er tantra og tantra yoga

Den traditionelle tilgang til Tantra Yoga

Traditionel Tantra Yoga (også kaldet Kaula) er en meditativ form for yoga, der lærer hele din krop at meditere. Det handler bl.a. om afslapning. I modsætning til mange andre yogaformer, hvor der lægges vægt på, hvilke muskler der arbejder, og hvor det strækker, handler Traditionel Tantra Yoga om den del af dig, der slapper af, og du vil blive guidet ind i en dyb afslappende og meditativ tilstand gennem yogastillinger og åndedrætsøvelser. Du lærer at følge din intuitive kropsfornemmelse og ikke fokusere på et perfekt ideal – hverken i yogaen eller i hverdagen. Når du lærer at slappe af på denne måde, giver du slip på at præstere, og du kan begynde at udtrykke dig fra dit sande selv.

Det er en praksis, der optimerer og balancerer dit subtile energi system (prana eller chi) og ikke kun fokuserer på det fysiske aspekt. Derfor optimerer denne traditionelle praksis dit system på alle måder, og bringer dig til dit fulde potentiale både fysisk, mentalt, følelsesmæssigt og energetisk.

Handler Tantra om sex?

Traditionelt er Tantra og Tantra Yoga meget mere end blot det fysiske og seksuelle som ofte er i fokus, når du idag hører om Tantra. Tantra er ikke et sæt teknikker til at opnå sanselig nydelse, men en måde at leve og forstå livet på, som kan give dig et liv i fuldstændig frihed og harmoni. Ikke frihed fra at tage personligt ansvar og fra at forholde dig til verden, men frihed fra alle de sociale, kulturelle og mentale ideer der begrænser dig fra at leve dit liv til dets fulde potentiale. Tantra lærer dig gennem en blanding af praksis og viden at være dit sande selv. I Tantra er der mange forskellige værktøjer til at uddanne dig selv og hjælpe dig til at udleve dit fulde potentiale. De fysiske praksisser er vigtige og inkluderer asanas (yogastillinger), pranayama (regulation af vejrtrækning) og bandhas (låse) m.m. Disse er baseret på traditionel ayurvedisk viden om prana (dit subtile energisystem), der er den vitale livsenergi. Ved at balancere og optimere prana gennem den fysiske praksis, optimerer du alle dele af dit system, og dette bringer dig til dit fulde potentiale både fysisk, mentalt, følelsesmæssigt og energetisk.

Viden og praksis – en vigtig del af Tantra

Udover den fysiske praksis er viden en vigtig del af Traditionel Tantra. Her menes ikke blot en intellektuel viden, men en dyb integreret viden og forståelse. Viden fra de traditionelle tekster og mestre er med til, at du kan forstå dig selv og universet, og hjælper dig med at integrere den viden du får.
Der er mange tantriske tekster, der, når du forstå hvordan de skal fortolkes, giver dig indsigt i livet (fx Dhyana/meditation, Karma, Dharma, Kundalini, Chakras, Prana, Samadhi m.m.). Med denne viden vil du stoppe med konstant at hige efter bekræftelser udefra og stoppe med konstant at sammenligne dig med andre, da du forstår og accepterer dig selv og den verden, du lever i. Dette vil føre til, at du kan leve dit liv fuldt ud og derigennem opleve ægte frihed og harmoni.

Hvis du er interesseret i Mikaels undervisning, så kan du følge ham på facebook HER

Ambivalent ammestop

Jeg er endelig ved at være ovre en hæslig og strid lungebetændelse, som jeg gik ned med juleaften. Shit, den var strid. Denne hæslige lungebetændelse fik også stoppet min ellers elskede amning. Jeg har tudet fordi jeg ikke følte mig klar til at stoppe amningen, nok mest fordi det er sidste gang jeg skal amme (formegentlig) og jeg har både kæmpet helt vild for at kunne amme og har virkelig nydt det. Elva virker klar, hun elsker sutteflasken og virker ikke til at savne brystet. Jeg har prøvet at lægge hende til nogle gange, men hun kigger bare på mig med det der blik “Mor, hvad laver du? Er jeg ikke færdig med at amme? Hvor er den der sjove sutteflaske jeg lige var blevet så glad for?” mens hun hellere vil rive og flå i brystvorten :-/ Der er bare sket så meget til sidste par måneder og Elva er blevet sådan en stor pige, som kravler rundt, rejser sig op af alt herhjemme og nu ammer hun heller ikke mere… Jeg kan ikke følge med.

Selvom det har været noget vemodigt at stoppe amning så pludseligt, er jeg virkelig glad for at Elva har været klar til det og at hun ikke virker til at savne noget. Den nærhed vi havde mens jeg ammede, får hun nu på en anden og lige så fin måde. Men jeg har stadig lidt et problem med at hun får så meget komælk (modermælkserstatning) i sin lille mave, selvom hun ikke virker til at være generet af det, så synes jeg virkelig ikke at det er optimalt. Hverken for hendes fordøjelse eller for de søde køer. Jeg lever ikke vegansk, men bevæger mig mere og mere i den retning, fordi jeg mener, at det er bedre for miljøet og vores sundhed. Så et spørgsmål til jer veganske mødre eller hvis du kender nogle. Hvad har i gjort, hvis i ikke har kunne amme? Har i fundet et alternativ eller har i givet modermælkserstatning alligevel?

Det er en meget ambivalent ammeafsked, for jeg savner det allerede og kan faktisk stadig få helt ondt i maven ved tanken. Jeg kunne ikke engang se filmen “Avartar”, uden at tude (jeg er stadig hormonella), fordi de der hestehaler der bliver forbundet, minder mig om den stærke forbundethed jeg har oplevet under amning. Haha, det kan måske lyde helt skørt og det er også virkelig svært at forklare de følelser der er ved amning. Det er sikkert forskelligt. Men for mig, har det været så smukt og meningsfuldt. Det har været den optimale og mest naturlige næring, nærhed, ro og det har givet den vildeste følelse af at være forbundet, både til mig selv, til Elva (og Aya dengang) og måske også til noget større. Uden at det skal lyde helt hokus pokus religiøst. Men det har været ret fantastisk.

Der er hele tiden nye faser i livet og nu ammefasen slut og noget nyt er allerede igang. Faktisk så er min barsel på en måde slut idag, for jeg starter gravid yogaforløb op om et par timer og jeg kommer til at få flere og flere faste yogatimer de næste par uger. Jeg vil stadig til at gå hjemme med Elva det meste af tiden, men kommer til at undervise ca. 6 hold om ugen indtil videre 🙂 Indtil videre underviser jeg hos Hélt (Frederiksberg) og Yo Studios (Bryggen). Det bliver primært gravid- og efterfødselsyoga, så hvis du er gravid, lige har født eller kender nogle der er i den heldige situation, så tilmeld dig <3

Det er faktisk helt perfekt, at Elva ikke er total ammeglad lige nu hvor jeg starter med at undervise. Det giver i hvert fald mig en ro og det er også meget rart at få sin krop lidt for sig selv. Jeg glæder mig for vildt til at komme igang med undervisningen og komme lidt ud af min barselsboble:-) Men det er også meget rart, at jeg ikke skal helt ud af den endnu…

Tak krop og tak Elva for mange dejlige ammetimer.

Hvor heldig er jeg lige…

yoyo

Jeg er simpelthen så mega over glad. Da jeg gik på barsel var jeg ærlig talt lidt bange for om jeg ville ende med at holde lige så lang tids undervisningspause, som ved min første barsel. Den pause var på næsten 2 år og det var såååå svært for mig at komme igang med at undervise igen. Det var der helt sikkert flere grunde til, men den vigtigste grund var nok, at tiden var ikke til det. Der var en god grund til at jeg havde brug for den pause på lige netop det tidspunkt. Denne barsel har været fantastisk, det har været mega hårdt, fordi Elva ikke har sin fars sovehjerte…. Det kommer… Det skal det! Det har også været en barsel, hvor jeg har glædet mig ufattelig meget til at komme igang med at undervise igen – når tiden var til det. Nu er den tid så småt kommet og selvom jeg er møj spændt og har den vildeste ammehjerne, så glæder jeg mig ubeskrivelig meget.

Jeg begynder inden længe at undervise i Frederiksbergs hyggeligste varmeste yogacenter Hélt, hvor jeg starte gravidforløb fra næste uge. Det forløb som starter i næste uger er allerede udsolgt, men jeg starter endnu et forløb på 6 uger fra den 1. feb. kl 19-20.15, læs om det HER. Når Elva får plads i vugger i løbet af foråret, kommer jeg til at undervise meget mere 🙂

helt

 

Derudover begynder jeg at undervise hos YO studios, som er et helt nyt yogacenter der åbner på Islands Brygge til februar. Yo er et veletableret yogacenter i Århus , som nu åbner i KBH. Det bliver et fantastisk sted, med dygtige søde undervisere (altså her hentyder jeg til mine kollegaer :-)). Der vil være masser af legende yogaklasser med fokus på dansende flows, barre træning og meget mere. Jeg starter gravid- og efterfødselsforløb fra marts. Jeg glæder mig for crazy meget! Der er åbningsevent for YO den 28. januar kl. 12-16 og du er meget velkommen til at kigge forbi Bryggen, læs mere HER. Der vil være gratis yoga og barre timer, hvor det er først til mølle princippet. Her dukker man bare op og tager en plads på gulvet. Medbring egen måtte eller bevæg dig på gulvet. 12:30-13:30 – Vinyasa Yoga / Emilie og 14:30-15:30 – Barre / Malene

yo

GODT NYTÅR

Glædelig bagjul og Godt nytår kære venner.

Der har været juleferie på bloggen og jeg har i stedet brugt tid på familien, på mavevirus, lungebetændelse og på at SOVE. Det har været tiltrængt. Nu er det nye år skudt igang og denne tid sætter altid mange tanker igang hos mig. Hvad har jeg brugt tid på det foregående år, hvad vil jeg gerne bruge mere eller mindre tid på det kommende år. Jeg plejer altid at skrive nogle intentioner ned, med ting jeg gerne vil bruge mere energi på. Det kræver altid nogle omprioriteringer, når der skal bruges mere tid på noget og den proces kan godt være lidt udfordrende. Men det er en genial måde at få ryddet ud i alt det som ikke nærer mig. Om det er dårlige vaner, noget kost, venskaber eller andet, så skal der ryddes op, støvsuges og gøres plads til alt det som jeg gerne vil ha mere af i mit liv.

En af de ting, jeg gerne vil ha mere af i mit liv, det er yoga. Både min egen praksis og som underviser. Heldigvis tror jeg, at det kommer helt naturligt, når jeg lige om lidt begynder at undervise igen bla. hos Hélt på Frederiksberg og jeg får også mere tid til at dyrke yoga selv, nu hvor Elva er blevet større og ikke er alt så afhængig af mig mere. Hver ting til sin tid.

En anden ting, jeg vil ha mere af, det er overskud. For jeg er helt i bund efter et år med minimal søvn, for dårlig kost, for lidt yoga og træning, for meget sygdom mm. Så jeg vil sætte alt ind for at hjælpe min krop til at blive stræk og rask, så jeg kan få mere overskud i hverdagen. Det bliver godt!

Har du skrevet ned, hvad du gerne vil bruge mere tid på i dette år? Og hvad du måske skal fjerne eller i hvert fald nedprioritere, så det bliver muligt – uden kamp og stress.

 

nyta%cc%8ar1