Yogachallenge og Bowspring

Det er Måttemandag og jeg har netop besluttet at idag er en god dag at starte endnu en 21 dages yoga challenge. Jeg får simpelthen lavet minimalt yoga fortiden og har brug for et motiverende skub i nummi. Ka i huske da jeg lige for lidt siden lavede en 21 dages yoga challenge med Sisse Dall og hendes fantastiske og mega hårde Bowspring? Det var åbentbart i Maj måned, så det er ved at være lidt tid siden… Jeg er blevet nysgerrig på det hippe Bowspring yoga, så jeg har tænkt mig at snuse lidt mere til hos Sisse Dall. Jeg mindes, at den bowspring introduktion jeg fik på den 21 dages yoga challenge var monster hård, især på lår og core, som er to områder der er gået i den helt store dvale hos undertegnede… Det må der gerne gøres noget ved, for jeg gider simpelthen ikke få rygproblemer og al mulig andet, nu hvor dåbsattesten er temmelig falmet.

Kender du Bowspring yoga? På Yogavivo beskriver de Bowspring yoga således:
“Bowspring er et nyt bevægelsessystem, udviklet af John Friend og Desi Springer, som så småt er ved at influere yogaverdenen. Bowspring er udformet som den ideelle fysiske form for alle livets aktiviteter såsom at sidde, gå, løbe, dyrke sport og yoga. Bowspring er tilgængeligt for alle, og adskiller sig en del fra den øvrige yoga ved at man ofte praktiserer med bøjede knæ, løftede ballemuskler og et naturligt lændesvaj. Man udgår fra, at kroppen hænger sammen som en helhed, bundet sammen af kroppens fascier (bindevæv) og man har inkorporeret mange dynamiske bevægelser såsom hop og spring, modsat øvrig yoga, som har fokus på statiske stræk. Målet med Bowspring-alignment er, et opnå en toning af hele kroppen, og bevæge sig med mest muligt lethed, hvor hele kroppen er engageret på en gang, og ikke kun specifikke muskelgrupper. Kropsligt har Bowspring fokus på alle sider af kroppen og stræber efter at genetablere rygradens optimale kurve og fysiske balance I kroppen, ved at aktivere bagsiden, som på de fleste af os bliver glemt, når vi orienterer os primært fra kroppens forside. Bowspring kræver stort fokus og mindfulness og skaber styrke i både kroppen og sindet.”

 

Jeg er, som i ved, kæmpe fan af det naturlige lændesvaj og kroppens fascier mm.. Så mon ikke ikke jeg kunne gå hen og blive rigtig glad for Bowspring….

Har du prøvet Bowspring? Hvorhenne og hvad synes du om det?

Min søde kollega Karen Pallisgaard, har interviewet Christy Punnett omkring Bowspring. Læs interviewet HER.

Processed with VSCO with c2 preset

De gode dage kommer nemlig altid fra dig…

 

“Jeg tror på eventyret. På silkestofferne, tubanen, friheden og valget til at leve frit, også tror jeg på, at Paradis er lige dér, hvor du er. Jeg tror ikke, græsset er grønnere eller himlen mere blå noget andet sted. Jeg tror, at hvis vi lærer at sige ja til at se, til at være, til at holde fast, så har verden de farver, den skal have. Og jeg er sikker på, at vi kan blive netop dem, vi gerne vil være.

Hvis vi nu regner lidt på det hele og ser i øjnene, at vi muligvis allerede har levet halvdelen af det liv, vi får at lege med, så er der nogle ting, vi er nødt til begynde på nu. Nogle ting, der simpelthen ikke kan vente længere. Den vigtigste af de ting er at se livet i øjnene; helt tæt på, også selvom det nogle gange svier, og man begynder at svede bare ved tanken. For ja, der er lort, og nogle år føles det som om man går i det til knæene, men du går der ikke alene. Vi har alle byrder at bære. Livet former sig ikke nødvendigvis, som man forestillede sig, da man var 21. Jeg er sikker på, at vi alle får afslag, bliver fyret eller får et skattesmæk. Jeg er sikker på, at vi alle når at blive kede af det og får et chok mange gange i livet, men det er måden, vi evner at komme igen på, der bestemmer, om vi ældes af nederlag eller bliver gamle af for mange fester.(…)

Tag selv ansvar for festen, for pengene, for børnene, for arbejdet, for kærligheden, for livet. (…) Vær hende, der er mest ubange. Bestem dig for at leve et ubange liv. Et, hvor du ved, at du står sikkert, fordi du er dig. Giv angsten fingeren og forsspild ikke chancer, fordi du skulle hjem og skifte til fornuftige sko. Vær, hvor du er, og løb efter livet, efter musikken, efter festen, og vær lidt mere som den fest. Tag mor-er-træt-masken af og bag pandekager til aftensmad på en tirsdag. Drik varm kakao midt i slankekuren og hvidvin til frokost en enkelt gang. Eller to.

Gem hverken sko eller liv eller kys eller længsel til en bedre dag – de dage kommer ikke nødvendigvis, og hvis det nogensinde sker, at der kommer én eneste god dag forbi dig, som du ikke selv har skubbet frem eller skabt, så sæt et kryds i kalenderen og luk øjnene og kys et ønske ud i verden, for det er sjældnere end stjerneskud.

De gode dage kommer nemlig altid fra dig.”

(Uddrag fra ManiFest af Julia Lahme)

Det her er et uddrag fra min yndlingsbog til dags dato. Julia Lahme har gjort det igen. Jeg tror, at jeg har et girl crush på den dame, fordi hendes ord rammer spot on. Det er som om, hun skriver til mig, om mig og fra mig, på sådan en mystisk måde, som om hun kender mig bedre end jeg selv gør, selvom vi aldrig har mødt hinanden. Jeg fik en af hendes bøger “Hvor lagde jeg babyen?” (læs den!) for 5 år siden, da jeg ventede Aya. Den ramte plet og jeg har siden anbefalet alle kommende eller nybagte mødre at læse den, for den gjorde virkelig min barsel en del sjovere. Det er en barselsbibel! Jeg var derfor ovenud lykkelig da hun for nylig udgav endnu en mor-bog “ManiFest”, for så var denne barsel også reddet. Jeg har på ingen måde tid at sidde og læse en bog, som før i tiden, så derfor har jeg hørt den på lydbog på Storytel – hvor den mega dygtige Ann Hølund indtaler. Hende kender jeg, og hun er for sød og sej! Hold kæft hvor har jeg hulket af grin op og ned af Søndermarkens bakker, med Elva sovende i vogenen og store hørebøffer på. Det fedeste barselsliv, hvis jeg selv skal sige det. Prøv det! Lydbog, Julia Lahme og barsel FTW. ManiFest kan virkelig anbefales. Glæder mig allerede til Julias næste bog <3

Processed with VSCO with a2 preset

 

mani1

Lidt slyngetips

 Der er rigtig mange som spørger mig om jeg ikke vil lave videoer eller lægge billeder op, som viser hvordan jeg binder, men jeg synes at der er så mange andre viklere som allerede har lagt en masse godt op. Bla. er jeg så glad for, at jeg for nylig faldt over hjemmesiden slyngejordemoder.dk, hvor Lotte som er kvinden bag deler mange gode tips og tricks omkring vikling – bl.a. hvordan man laver er godt sæde, som du kan læse HER. Jeg kæmper ofte med at få et godt sæde når jeg vikler og sædet er simpelthen noget af det vigtigste når man skal lave en god binding, som holder.

Jeg vil også lige dele lidt youtube videoer, som viser de bindinger jeg pt bruger mest:

Denne binding er min nye favorit og Elva elsker at sidde højt og følge med

Eller denne:

Når jeg bærer hende på maven, så bruger jeg ofte denne:

Vil du have flere vikletips, så læs også “Derfor vikler jeg min baby” og “Bær dit barn” <3

 

Yin For The Win

“Du kommer ind i stillingen

med kroppen

og

du kommer ind i kroppen

med stillingen”

Jeg er blevet rigtig glad for Yin yoga selvom det ellers ikke har været min yndlings yogaform, men jeg har virkelig fået øjene op for den smukke rolige tilgang, som jeg hungre mere og mere efter. Min første yogauddannelse som jeg tog i Indien i tantra yoga (læs om den HER, HER og HER), havde elementer fra Yin yoga. Det handler om at se det smukke i det enkle, skrue ned for tempoet for at skue op for den livsenergi, som giver næring til dit væv og dine organer. Det er virkelig en smuk og rørende yogaform og mit ellers altid halvutålmodige sind har endelig mærket hvad yin kan gøre og det er MAGISK. Jeg er forelsket og har lyst til at råbe til hele verden, hvor fantastisk Yin kan være. Personligt har jeg gået en stor bue udenom yin yoga, fordi jeg har meget løse og svage ledbånd, og jeg har derfor været bange for at gøre mere skade end gavn på min krop. Men så længe jeg er meget opmærksom på min krop i de forskellige stillinger, så gør det kun min krop godt.

Danskerne har i grad fået øjnene op for Yin yoga og det er på skemaet i de fleste yogacentre. Yin yoga er en helt anden måde at arbejde med kroppen end andet yoga. Yin arbejder med dit bindevæv og dine ledbånd, og du skal holde hvert stræk i 3-7 min for at få en optimale effekt af stillingen. Ved at holde stillingen så længe, så stimuleres bindevævet til at blive stærkere, væskefyldt og mere fleksibelt. Yin yogastillinger kan være meget udfordrende for både krop og sind, fordi de løsner og opløser gamle arvæv, blokeringer og traumaer. Kroppen husker meget mere end vi måske forstår, som fx. hvis du er faldet slemt da du var 5 år, et dødsfald i familien eller en lungebetændelse da du var 20 år. Kroppen husker. Ikke kun i hjernen men også som blokeringer i kroppens energistrøm. Så hukommelsen sidder altså ikke kun i hjernen. Der kan derfor dukke uventede ting op, når du dyrker yin. Det er helt naturligt.

Lige nu er jeg gået igang med at spare op til endnu en yogauddannelse og denne gang i yin yoga. Jubiiii! Åh, det kunne være SÅ spændende.

undervis

Modermælksmobning

“Jeg har fløde i brysterne”, “du har nok kun minimælk i babserne”… Der er åbentbart rigtig meget prestige i at have fed modermælk, kan jeg fornemme hos de mødre jeg har mødt og læse på de sociale medier. Fløde-modermælk er åbentbart det bedste, så kommer sødmælk og tilsidst – i bunden er der minimælk. Så fløde i babserne er sejere end minimælk og babyelastikker på håndledene er bedre end ikke at ha dem. Det er i hvert fald den jargon jeg fornemmer og læser. Man har gjort det “godt” når man har fed mælk i babserne og når man kan give sin baby mange deller og elastikker. Babyer skal helst være tykke med deller og dobbelthager, og mødre skal være tynde uden deller… Eller hvad? For hvem bestemmer det? Hvorfor er der allerede kropsidealer for babyer?

Hvem har pisset på din sukkermad, tænker du måske, men ja, jeg er lidt chokeret og harm over at nogle er efter hinanden, fordi de ikke har modermælk der lever op til et eller andet modermælksideal. WTF?! Jeg har lige brug for at lukke luften lidt ud… For jeg bliver ked af, at det er så mange idealer som man skal leve op til. Man skal jo ikke, men der er noget i luften…. Vi er forskellige, vores babyer er forskellige og vores modermælk er forskellig. Fanstatisk forskellig ❤️

Det er fint at kalde modermælken whatever, men pas på med at tale ned til hinanden og vigtigst af alt, hvis du hører noget så tåbeligt, så luk ørerne for det. Skal vi ikke hellere støtte og rumme hinandens mælk end at “mobbe” med minimælk? Haha, det er sgu lidt tragisk-komisk og skørt, men det eksisterer faktisk. Modermælksmobning. Jeg har mest lyst til at grine af det. Virkelig. For det er edder mame fjollet, men jeg bliver alligevel nødt til at skrive noget, så vi kan give hinanden lidt mere skulderklap for al det gode vi gør. Skal vi ikke lige en gang for alle droppe modermælksmobningen. Din mælk er god nok, din mælk er faktisk helt fantastisk! Lad os gi hinanden lidt mama og mælke love, for det fortjener vi alle sammen! Jeg har ikke fløde eller minimælk i babserne, jeg har Elvamælk og den er helt perfekt til Elva.

Masser af mama love herfra også selvom jeg måske virker lidt hidsig 😉✌🏼️😘 Det er heldigvis mest mama love jeg oplever ❤️

Older posts