Virkelig sjov mavetræning

Hold kæft hvor havde jeg brug for denne video! Er du sindssyg, det er den vildeste mavetræning jeg længe har prøvet. Jeg er bliver SÅ øm i mavemusklerne imorgen.

Har i set denne video? Den er fuldstændig fantastisk og uden at blæse dine forventninger for højt op, så se den.

Tænd for lyden og se hele videoen.

Tænk at noget så banalt og fjollet kan være så skønt og inspirerende.

Hold kæft, jeg synes at det er sjovt, dejligt og befriende at grine så meget. Bare at give slip og være åben for det der sker. Dét er yoga. Det er uden tvivl yoga!

Vidste du, at …
15 minutters latter svarer til to timers søvn.

Når vi griner, aktiverer vi en række muskler, hvorved blodgennemstrømningen til kroppen og kroppens organer øges.
– Latteren får os til at trække vejret dybere og mere grundigt, og derved styrker vi lungerne og udnytter lungekapaciteten mere optimalt. Desuden masserer mavemusklerne lungerne, så der sker en stigning af iltindholdet i blodet, og tænk på alle de skønne endofiner som blivet pumpet rundt i kroppen. Et godt grin bevæger også musklerne i maven og stimulerer fordøjelsen. Desuden er det god motion for hjertet, da latteren øger pulsen og hjertefrekvensen og altså har samme effekt på kredsløbet som konditionstræning.

Undersøgelser fra Stanford University har vist, at blot ét minuts latter svarer til hele 10 minutters træning i en romaskine. Også amerikanske undersøgelser har påvist, at kroppen producerer flere hvide blodlegemer, når vi griner, og at latter styrker immunforsvaret og øger vores modstandskraft over for infektioner.

Hallo, hvad vil du helst. Ha en lille latterfest eller en psykohård tur i romaskinen – ja, jeg ved godt hvad jeg vælger…

om-tantra-yoga-del-30

 

Når en ung kvinde vil steriliseres

Den anden dag var jeg på cafe med Tore og da der var godt fyldt op på cafeen sad vi ret tæt på nabobordet. Der sad to unge kvinder og snakkede om graviditet og sterilisation. Selvom jeg virkelig gjorde mig umage for ikke at følge med i deres samtale, så blev jeg hele tiden fanget af deres snak. Måske fordi jeg bare er mega nysgerrig af natur og måske også fordi, det var et emne som virkelig interesserer mig. Den ene kvinde snakkede om, at hun gerne ville steriliseres, da hun var rigtig bange for at blive gravid. Men ingen læger ville gøre det, da hun var for ung – sagde hun. Jeg fik helt ondt i maven af at høre det. Både fordi hun ønsker at træffe et valg så definitivt og fordi hun frivilligt vil gennemføre et indgreb på sin krop, som muligvis vil få nogle konsekvenser, men måske især fordi hun er bange. Der skal være plads til, at man bestemmer over sin egen krop. Det er jeg stor foretaler for, om jeg så er enig i valget eller ej. For selvom jeg ELSKER at være mor, så ved jeg godt at det ikke er for alle. Det behøver det ikke at være. Det er heller ikke det, som sætter mine tanker igang. Jeg prøver, at tage mine antropologiske brille på og stille mig undrende og nysgerrig overfor hendes tanker. Men noget giver mig alligevel stik i maven. Det som især stikker i mig er, at hun er bange for at blive gravid. Jeg aner ikke hvorfor hun er bange, eller hvordan bange. Jeg ved ikke om det er fordi hun har oplevet noget eller hørt noget som har gjort hende bange. Eller om hun er bange for de forandringer der sker med kroppen, bange for at hun skal have en abort, bange for fødslen, bange for at blive mor, bange for at miste, bange for ikke at have kontrol over kroppen. Jeg ved ikke hvorfor hun er bange for at blive gravid. Jeg aner det ikke, for jeg kender ikke hendes historie eller grunde. Jeg kender hendes faktisk slet ikke. Så hvordan kan jeg synes noget om hendes tanker og valg?

Men hvis det er fordi, at hun er bange for graviditeten og fødslen, så håber jeg godt nok at hun får bearbejdet denne frygt og udskyder sin beslutning om sterilisation nogle år. Det er ingen skam at være bange for graviditet og fødsel, det er helt naturligt. Hvis det er en frygt der fylder meget, så tal om det. Bryd tabuet. Så er jeg sikker på, at frygten bliver mindre. Måske behøver frygten ikke at forsvinde, måske kan man lære at leve med den. Måske.

Kender i til at være bange for graviditet og/eller fødslen?

image

Min mand er for sej


Okey, jeg er ved at revne af stolthed. Min super seje og mega lækre mand har lige ringet og sagt, at han gar vundet guld til creative circle awards i kategorien “Best Direction” og to sølv priser for en anden film. Hold nu kæft, hvor er han sej! Altså som i jeg er ved at tisse i bukserne og drikke alle vores bobler på hylden sej!!! Jaaaaaaa, jubiiii! Jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive, for jeg er total fingerlam (som i mundlam). Jeg har lyst til at skrige og danse. Så det tror jeg lige, at jeg vil gøre 😀 😀 😀

tore

Se lige den film min mand vandt guld for igen igen – det er faktisk hans 20. pris for denne film. 20 priser for én film!!!! Vi skal have et pris-værelse 😱🙈😝 Not bad.

 

Snapchat og bækkenbund

image

Så er det fredag og det skal fejres med en hurtig gang bækkenbundstræning og måske en kokostop senere.

Jeg har lavet en lille indspirationsvideo med bækkenbundstræning på snapchat (@josefinebarrett). Til jer som ikke er på snapchat, så har jeg lige downloadet et uddrag, som i får her;

Når du træner din bækkenbund, så er det vigtigt både at kunne aktivere og afspænde. Efter du har født eller bare generelt (når du ikke er gravid), så er det en god ide at afspænde på en indånding og på en udånding aktiverer du bækkenbunden og transversus samtidig. Læg dig på ryggen med dine fødder i gulvet. Ha et naturligt lændesvaj. Du kan mærke om din transversus er aktiv, ved at presse dine fingre blidt ned i maven lige ved siden af hoften. Prøv så at aktivere din transversus. Er den aktiv? Prøv at leg lidt med at mærke forskel på, hvornår du aktivere din bækkenbund og hvornår du aktiverer din transversus. Kan du aktivere din bækkenbund uden din transversus? Og omvendt? Virkelig mærk hvordan de forskellige aktiveringer føles. Det er en lille fin fornemmelse. Ikke en krampagtig spænding. Forestil dig, at du kan suge et tyndt silketørkæle op med din bækkenbund. Et lille fint sug eller løft.

Fortsæt denne bækkenbundstræning med åndedrættet, så mange runder du kan, hvor du har god kontakt og aktivering i område. Måske 10 eller 20 runder.

Et yogashot og så er jeg tilbage

Processed with VSCO with a2 preset

Efter min lille yogakrise igår (læs HER), tog jeg til mor/babyyoga hos Hélt og lod mine høje forventninger om at få en yogatime for mig selv blive hjemme i skuffen. Jeg var indstillet på, at bare det at komme ud ad døren og var dejligt.

Afsted kom jeg og den gode Elva var så flink at sove igennem stort set hele yogatimen. Det var simpelthen så skønt og jeg kunne faktisk slappe helt af og bare nyde. Det var fan-fucking-tastisk! Første gang siden jeg var gravid. Halleluja, hvor var det skønt. Bedst som jeg var lige ved at smide yogamåtten i ringen og en finde en accept (næsten da) af, at jeg nok måtte nøjes og nyde 5-10 min. måttetid af gangen det næste stykke tid, så sker dette! En times nydelsesyoga. Selv i min Savasana kunne jeg slappe helt af. Nok mest takket være Anna’s magiske hænder, som lavede noget herligt hokus pokus på mine underben, skulder og hovedbund. Det var nok ikke så meget hokus pokus over det, andet en skøn beroligende berøring. Ubeskrive tiltrængt, for en altid halvvågen hønemor som mig. Måske var det en engangs forestilling at jeg kunne være med til en hel time, måske var det ikke. Det var i hvert fald mega lækkert! Man kan håbe, at der er nye boller på suppen hos Elva, når hun timer sin yogalur og ellers må jeg bare leve højt på forestillingen igår. Jeg er i hvert fald flyvende 😉✌🏼😘

Tænk at én yogaklasse, bare én, kan give så meget 🙏🏼❤️ Et yogashot til sjæl og krop, som stadig har herlige efterveer idag. Kan efterveer være herlige? Ikk rigtig… Men så noget andet herligt 😊😘✌🏼

Older posts