Lidt sandheder om Yogamor

Selvom bloggen hedder Yogamor og jeg nok ser mig selv som en YOGA MOR, så er jeg på ingen måde for hellig til at sige:

Ja, jeg elsker yoga og vil sågar kalde mig selv for en yogini…- MEN min yogapraksis skal helst ikke være før kl 8 om morgenen, elsker nemlig at sove “længe”, selvom det er en sjælden affære med en 3 årig og graviditets craving…

Jeg drikker også kaffe og alkohol (når jeg ikke er gravid). Drikker mange grønne juice og spiser også primært øko spelt kiks eller daddelkugler, når jeg skal have lidt lækkert. MEN elsker også s’mores, ostehaps (ja, de der lidt kedelige lillebror ostehaps), frysepizza mm.

Jeg dyrker yoga hver dag, men i min verden er yoga en måde at tænke på, så selvom jeg ikke er på måtten, så dyrker jeg stadig yoga… Jeg har aldrig været virkelig slank og spændstig (og dog, for i forhold til hvem?), som nogle måske forestiller sig en yogi?!

Men jeg må da være meget tålmodig og zen-agtig altid?  (mere…)

Glæder et glas vin for et af dine 6 stykker frugt og grønt om dagen?

Når man står foran bageren lørdag morgen og venter på at de åbner….

Shit… En af ‘goderne’ ved at være mor 😵😴😄

Men lige nu sidder jeg og nyder dette. Øjnene kan åbne lidt mere en små revner. Det er faktisk helt ok.



Jeg faldt over denne liste fra en artikel på dagens.dk igår. Den er jo så tragisk komisk sand… Jer mødre, kan i genkende nogle af punkterne? Jeg er især vild med punkt 7, som på alle måder rammer plet… Nemlig denne time, hvor jeg kan sidde for mig selv og blogge eller stene en film. Jeg ELSKER happy hour!

20 tydelige tegn på, at du er mor

1.I stedet for at løbe væk når der bliver kastet  voldsomt op, så løber du imod det.

2. Du får klaret mere på syv minutter, end mange mennesker klarer på en dag.

3. At tisse med publikum er bare en del af hverdagen.

4. Du vil hellere sove, end at have sex.

5. Du vil hellere selv have 40 i feber, end at skulle være vidne til at dit barn har det.

6. For dig findes der tre slags smerte: 1. Almindelig smerte. 2. Meget smertefuldt 3. At træde på en legoklods.

7. Happy Hour er den time, der er imellem dine børn er gået i seng, og du selv går i seng.

8. Du låser dig selv ude på badeværelset og lader som om du har dårlig mave, for at få en pause.

9. At tage ud og handle alene er som en miniferie.

10. Når du har været på druk, så tager det længere tid at komme sig, end det ville have gjort, hvis du var blevet opereret.

11. Du har mini-terapi-timer med alle der gider at lægge ører til et par minutter.

12. Du forstår, hvordan det er at være i himmelen og helvede på samme tid.

13. Du bruger vådservietter til at tørre af med, når der bliver spildt.

14. Du elsker date-aftener og hygge med veninderne (uden børn) på en helt ny måde.

15. Du kan høre, når nogen nyser to værelser væk, selvom dørene er lukkede og din bedre halvdel snorker ved siden af dig.

16. Et glas vin gælder for et af dine 6 stykker frugt og grønt om dagen.

17. Et bad, der varer 15 minutter og er klaret uden forstyrrelser, føles som en tur i helsecenter.

18. Du har hemmelige chokolade-lagre, fordi du er så evigt træt af at dele ting med andre.

19. Du har vasket det samme læs vasketøj tre gange, fordi du bliver ved med at glemme det.

20. Når dagen er slut, er det at børste sine tænder lige så stor en præstation, som når andre bestiger bjerge.

Men hvor filan, hvor jeg elsker at være mor. Virkelig! Mere og mere for hver dag faktisk….



Du kan følge Yogamor på Facebook, Instagram og Bloglovin

Så træk dog vejret…

Okay, det blev en lang smøre idag… Håber at i er klar <3

Jeg har idag undervist den dejligste yogatime, som havde særlig fokus på åndedrættet. Jeg er total fan af åndedrættet og er så fascineret af hvordan vi med vores åndedræt mildest talt kan ændre vores liv. På min kandidatudannelse i pædagogisk antropologi, skrev jeg speciale om, hvordan misbrugere og indsatte bruger åndedrætsteknikker og yogaøvelser til at ændre livsstil. Det var helt utrolig spændende og jeg brugte halvandet år på at fordybe mig i dette område. Jeg vil snart skrive et indlæg om nogle af mine oplevelser fra specialetiden. Bl.a. hvordan det var at dyrke yoga med store tatoverede mænd i Statsfængslet ved Horserød.

Ofte så trækker vi vejret uden at være særlig opmærksom på, hvordan vi trækker vejret. Hvor åndedrættet befinder sig, hvor hurtigt, om det er gennem næsen eller munden eller andet. Åndedrættet kan så mange seje ting og hvis vi bevidst arbejder med åndedrættet, vil jeg vove at påstå at du kan udfører mirakler…. Ja ja, tænker du måske. Det er jo bare vejrtrækning og vi gør det jo alle sammen hele tiden, så hvad er der så særligt ved det… Men men men, jeg mener det, når jeg siger, at jeg har set mange virkelig store og positive forandringer hos folk der har arbejdet bevidst med åndedrættet henover en periode. Det sker ikke forandringer blot ved 5 åndedræt, eller måske gør der, hvis du arbejder bevidst med det hver dag. Måske kan du også allerede efter 5-10 dybe åndedræt mærke en forskel både fysisk og følelsesmæssigt. Betydningen af et optimalt åndedræt er, som i nok kan forstå, kæmpe stor. Et ikke optimalt åndedræt er typisk hurtigt og overfladisk, og kroppen bruger her ofte mere energi og ilter generelt kroppen dårligere. Vi kan sagtens leve rigtig længe og sikkert fint, uden at have et optimalt åndedræt, men kroppen vil hele tiden være lidt på overarbejde og påvirke livskvaliteten på flere områder.

Når man har smerter enten fysiske eller psykiske forandres åndedrættet automatisk og bliver ofte mere overfladisk og hurtigt. Dette aktivere det sympatiske nervesystem, som desværre kan være med til at forstærke smerten og stresse kroppen. Med dybe vejrtrækninger kan man aktivere det parasympatiske nervesystem, så kroppen og musklerne bedre kan slappe af. -Og hvis du fx. er i fødsel, så hjælper det også med at fremme dit oxytocin hormon (kærlighedshormon), som bl.a. er det vestimulerende hormon. Det kan vi lide 🙂 Det lyder måske meget forsimplet og lidt sort/hvidt, det ved jeg udemærket godt, at det ikke er. Det er ikke for at sige, at det sympatiske er det dårlige og det parasympatiske er det gode. De kan forskellige ting og har forskellige gode funktioner. Men for rigtig mange mennesker, vil det være gavnligt at have mere fokus på at stimulere det parasympatiske nervesystem… Ok… måske lidt for nørdet…. Og mange af jer, er måske allerede stoppet med at læse fra sidste afsnit… Måske er det kun mig, som er så kæmpe fan af åndedrættet 🙂 🙂

Hvis du er gravid eller interesseret i mere så læs lige det sidste med 🙂

Det er ingen overraskelse at åndedrætstræning er rigtig godt under graviditet, da det både forbedre iltningen af kroppen hos dig og din baby og forbereder kroppen på spontant at kende de forskellige åndedrætsteknikker til fødslen. De dybe vejrtrækningsøvelser kan være rigtig god smertelindring under og mellem veerne i fødslens første fase. Det giver kroppen og baby de mest optimale  forhold at arbejde under og ilt er naturligvis virkelig vigtigt i en fødselssituation.

Vidste i godt at kroppen afgiver 70% af sine affaldsstoffer igennem vejrtrækningen!!! Er det ikke vildt. De sidste 30 % fordeler sig på afføring, sved, urin… Så det taler næsten for sig selv, at åndedrættet spiller en kæmpe rolle for hvor vi har det. Med det optimale åndedræt kan vi altså forbedre denne proces rigtig meget. Det lyder ret godt ikk? (Jeg har læst dette i Lotte Paarups bog “åndedrættet”)

Jeg vil helt sikkert lave flere indlæg om åndedrættet, da jeg først lige er gået i gang 🙂 Er jeg den eneste, som synes at det er vildt spændende?

Prøv det fuldkomne åndedræt – Dirgha.

Læg dig på ryggen, måske med fødderne i gulvet. Eller hvis du er gravid og har problemer med at ligge på ryggen, så kan du vælge at ligge dig på siden.

Denne øvelse er en rensende og afbalancerende åndedrætsøvelse, som virker med det samme. Du skal i øvelsen fylde tre forskellige områder af lungerne. Først den nederste del, så maven udvider sig, derefter brystet, så brystet og ribbenene løfter og udvider sig, sidst er det omkring kravebenet. Lav lange ind- og udåndinger, gennem næsen. Giv dig god tid og ånd helt ud inden du tager en ny indånding.

Prøv dig frem. Lav 10 runder eller til du mærker roen sprede sig i din krop og i dit sind.

 

Du kan følge Yogamor på Facebook, Instagram og Bloglovin

Om at elske mig selv og de 30 ekstra kilo…

Hudløst ærligt og lidt grænseoverskridende…

Under min sidst graviditet tog jeg omkring 30 kg på. Jeg stoppede med at veje mig, da jeg havde rundet de +25 kg og det passer nok meget godt, at jeg tog 5 kg mere på inden fødsel. Jeg er ikke så høj, 160, så det var ret mange kilo på min lille krop. Min krop voksede med kiloene henover de 9 måneder, selvom det især var de sidste 3-4 måneder der kom mange kilo på. Jeg var fyldt op med væske og det var vildt ubehageligt. Jeg var rigtig ked af det og hver gang jeg så mig selv i spejlet, kunne jeg ikke kende mig selv. Jeg så kun alle de ting som havde ændret sig og jeg synes ikke at jeg lignede MIG. Det er nok helt naturligt med sådanne tanker og hormonerne var heller ikke den store hjælp til at se lidt lysere på tingene. Jeg tabte alle kiloene igen, helt stille og roligt indenfor et års tid.  (mere…)

Older posts