One minute icecream 

20 yogastillinger

I december lavede jeg Yogamor’s julekalender på Facebook. Nu har jeg samlet 20 af yogastillingerne her, som kan være inspiration til din yogapraksis 🙂

1. yoga stilling:
Mountain Pose ~ Tadasana.

“Tadasana er en stående stilling, som giver dig mulighed for at mærke jordforbindelsen. Den kan lære dig at bevare en stærk, stabil base samtidig med, at du strækker dig op mod himlen. I denne stilling er der fokus på styrke, stabilitet, koncentration og en optimal kropsholdning”

1

2.  yoga stilling:

Side Angle Pose ~ Parsvakonasana

“Denne stilling er en kraftfuld og stærk stilling, som strækker og åbner siden af kroppen. Der er mulighed for at arbejde med jordforbindelse og styrke ned gennem dine stærke ben. Samtidig er der fokus på en kraftfuld opadgående energi, fra fødder til fingre.
Det er faktisk en af mine yndlings stilling, da jeg elsker at mærke jordforbindelsen, muskelstyke, stræk og en opadgående energi.

IMG_8291

 

3. yoga stilling:
Warrior Pose III ~ Virabhadrasana iii
“En meget kraftfuld stilling, med fokus på benstyrke, kernestyrke, fysisk og mental balance. Sætter gang i kroppens energier hæl til fingrespidser ? gennem hele bagsiden af kroppen. Lad bækkenet være vandret. Denne stilling vækker din indre kraft og booster energien i kroppen, som sætter skub i din forbrænding”

3

4. yoga stilling:
Butterfly Pose – Badhakonasana

Denne stilling afspænder kroppen og sindet, men det er også intens stilling, som strækker lår, åbner hofter, hjælper med at afspænde bækkenbunden. Denne stilling stimulere fordøjelsen, afhælper træthed i ben og fødder. Kan være en god stilling hvis du har menstrationssmerter/PMS.

Jeg har lavet en variation af stillingen, med hånd-mudra (Jnana Mudra) En gestus af viden eller gestus af visdom, som aktiverer pinealkirtlen, afslapper sindet og forbedrer koncentrationen. Denne mudra øger vaayu (Air) Element i kroppen. I denne mudra tommelfinger repræsenterer brahma (Supreme virkelighed) & pegefingeren er en individuel sjæl, og deres fagforening skaber evig viden og visdom.

4

5. yoga stilling:
En variation af:
Camel Pose – Ustrasana

Denne stilling er en dyb bagoverbøjning som bl.a. har fokus på at åbne hjertechakraet (Anahata Chakra). Yogastillingen øger kroppens smidighed og styrke, desuden hjælper den din fordøjelse. Strækker og åbner forsiden af din krop og er særlig god, hvis du sidder meget ved computeren. Øger smidigheden i rygsøjlen og kan give en bedre kropsholdning.
Det er en meget dyb bagoverbøjning og bør kun praktiseres varsomt under graviditet.


5

6. yoga stilling:

Parivrtta Janu Sirsansana – Revolved Head-to-Knee Pose

Dette er en dejlig siddende sidebøjning som kan fjerne spændinger på benenes bagside og inderside, omkring ribben og i lænden/baller. Strækker og skaber plads omkring rygsøjlen og skuldrene. Stillingen stimulerer de indre organer, særligt lever og nyrer, og forbedre fordøjelsen.

OBS, under graviditet skal du være ekstra opmærksom i denne stilling. Mærk efter og lad vær at gå så dybt. Du kan ligge en pude/pølle på dit strakte ben, som din nederste arm kan hvile på.

7

7. yoga stilling:
Crane (Crow) Pose – Bakasana

Den armbalance styrker arme og hånled, styrker og toner kernemuskulaturen, strækker den øverste ryg, forbedrer balance.
Denne stilling udfordre særligt din balance, både fysisk og mentalt. Jeg elsker balance øvelser, fordi de på samme tid, kan være meget udfordrende og meditative. Når man pludselig oplever en ro, koncentration og balance i krop og tanker, så føler man næsten at man flyver. 
OBS: denne stilling er ikke oplagt til gravidyoga, da der er meget fokus på aktiv kernemuskulatur. Hvis du vil arbejde med en aktiv kerne, så lav hellere stillinger som har fokus på de skrå mavemuskler. Fx. en variation af sideplanke.

8

8. yoga stilling:

Headstand ? Sirsasana
Når man står på hovedet, strømmer der mere blod til hjernen end i de fleste andre stillinger. Det giver næring og ilt til celler og væv. Så der er meget fokus på blodcirkulation ? som er min store kæphest. Jeg ELSKER fokus på blodcirkulation! Stillingen beroliger nervesystemet, balancere kroppens hormoner og fordøjelse, skaber klarhed og koncentrationen øges, så du nemmere kan komme i en meditativ tilstand. Det siges, at når man falder helt til ro i hovedstand, trækker kroppen vejret langsommere men optager alligevel betydelig mere ilt i blodet og dermed i hjernen og de indre organer. På den måde, kan man forlænge sin levetid? jaja, rimelig flippet, hvis man tror på det og hvis man gider at stå i denne stilling for at leve længere… 😝?

OBS: Hvis du er gravid, så anbefaler jeg, at du kun dyrker denne stilling, hvis din krop kender denne stilling rigtig godt inden graviditet. Derudover vil jeg bestemt ikke anbefale, at du laver stillingen efter uge 36, hvis baby ligger med hovedet nedad. I slutningen af sidste trimester, giver det god mening at bruge den nedadgående energi og tyngdekraften, så baby kan rotere godt ned i bækkenet – med hovedet først…

10

9. yoga stilling:
Squat Pose – Malasana:

Denne stilling er en dyb hofteåbner, hvor der fokus på at strække lægge, lyske. Skaber plads i bækken og hjælper med at afspænde bækkenbunden. Denne stilling giver mulighed for at arbejde med åndedrættet og den nedadgående energi. Stimulerer stofskifte og fordøjelsesorganerne.

Denne stilling bruges som en fødestilling, enten i fuld malasana eller halv malasana ? på det ene underben. Her hjælper du baby med at rotere ned i bækkenet, bruge tyngdekraften og afspænde bækkenbunden. Fold evt. et tæppe under hælene for at modificere stillingen.

12

10. yoga stilling:

Dancer pose ? Natarajasana
Denne meget powerfulde stilling styrker og strækker skuldre og bryst, lår, lyske og mave (især psoas, som er stram hos rigtig mange). Der er fokus på både fysisk og mental balance. Stillingen giver mulighed for at arbejde med både jordforbindelse og opadgående energier. Det er en dyb bagoverbøjning og den skal udføres meget varsomt, ikke så dybt og kun i kort tid under graviditet. Da jeg i forvejen er meget fleksibel i min lænd og mine led fortiden er blødere pga. graviditetshormoner, så laver jeg faktisk ikke denne stilling under graviditet ? kun lige for at demonstrere stillingen. Så måske skal du vente lidt med at lave den fulde stilling under graviditet. Den kan sagtens laves som en Mini Dancer pose. Hvis balancen driller, så lav stillingen i nærheden af en væg og evt. støt øverste hånd på en væg.

14

11. yoga stilling:

Low Lunge ? Anianeyasana

Low lunge har fokus på at strække forsiden og bagsiden af lårene, hofter og psoas. Denne stilling kan være rigtig gavnlig for dem som sidder meget ved et skrivebord. Afhængig af hvilken variation du vælger, så kan det også være en dyb bagoverbøjning, hvor du åbner og strækker hele forsiden af kroppen (min variation er ikke så dyb en bagoverbøjning). Stillingen træner balance og skaber opadgående energi.

15

12. yoga stilling:

Her får i min YNDLINGSSTILLING!

Downward- Facing Dog ? Adho Mukha Svanasana

Jeg har fået Aya til at demonstrer denne stilling, hun elsker at finde på nye variationer af de forskellige yogastillinger. Hun bevæger sig intuitiv og er en kæmpe inspiration for mig. Hvis du har et barn eller næste gang du er sammen med et barn, så prøv at lade dig inspirere at barnets intuitive bevægelser. Det føles så dejligt befriende heart-humørikon

Det er en stilling som strækker og styrker hele kroppen. Det helt klart den stilling som jeg oftes er i, da det er en god overgangsstilling/pause stilling i vinyasa yoga, som jeg ofte dyrker. Selvom stillingen kan være fysisk hård, så er det også en rigtig afslappende stilling, når man har vænnet sig til den.
Det siges, at denne stilling beroliger hjernen og hjælper med at lindre stress og mild depression. Den afhjælper symptomer på overgangsalderen og menstruations ubehag. Sætter gang i kroppens energier. Strækker bl.a. skuldre, baglår, lægge og hele ryggen. Lindrer hovedpine, søvnløshed, rygsmerter og træthed. Hvis du har tendens til at få krampe i benene ? måske om natten, så lav denne stilling inden du går i seng.

PRØV DEN! Som i lige NU… Tag numsen i vejret og nyd denne stilling!

16

13. yogastilling:

Idag demonstrerer Tore en fin og meget intuitiv variation af træets stilling 🙂

Tree Pose – vrikshasana

I denne stilling efterligner du træets styrke, jordforbindelse og ynde. Der er fokus på at styrke ben og åbne hoften. Derudover trænes balance, koncentration mens du strækker ryg, lår og arme (alt efter hvilken variation du vælger). I Tores smukke variation er der særlig fokus på styrke og stræk af lår og stor åbning i bækken og hofte. Derudover arbejder armene intuitiv i flow med åndedrættet? Og som i kan se, så opløfter denne stilling stemingen og skaber positiv energi grin-humørikon heart-humørikon
Og jeg mener det faktisk 🙂
Hvis du vil se andre variationer af træets stilling, så google lige Tree pose?

17

14. yoga stilling:

Familieyogaen fortsætter, da jeg heldigvis kunne lokke Aya til at lave lidt børneyoga tidligere idag

Lion pose – Simhasana
Løsner spændinger i brystet og ansigtet. Denne stilling stimulerer platysma, en flad, tynd muskler på forsiden af halsen. En muskel der hæfter på muskler i ansigtet og kan trænes som alle andre muskler på kroppen, for at holdes spændstig og fast ? fx hvis du vil have opstrammet huden på hals og ansigtet. Yes yes, denne stilling kan nærmest kaldes en anti age stilling ? se bare Aya?s unge faste hud 🙂
Der er særlig fokus på ansigt, bryst, hals og nakke i denne stilling. Det er således de små muskler omkring ansigtet som styrkes og strækkes. Prøv at række tungen langt ud og kigge op mellem dine øjenbryn.

18

15. yoga stilling:

Aya udfører:
Legs-up-the-wall pose ? Viparita Karani

Denne stilling kan udføres, hvor benene lægges op ad en væg evt. med et foldet tæppe eller en pølle/pude under numsen, så bækkenet er løftet for at optimere væske- og blodcirkulation. Jeg ligger i denne stilling hver dag og den har en virkelig stor og meget hurtig effekt på mig. Jeg er tendes til at får væskeophobninger og særligt meget væske i benene. Denne stilling er så dejlig og hjælper meget på væskefyldte og urolige ben. Stillingen lindrer trætte eller trange ben og fødder, den kan afhjælpe søvnløshed, hovedpine/migræne, åreknuder, milde ryggener, kramper i benene og fordøjelsesproblemer. Den strækker blidt bagsiden af benene. Åbner forsiden af kroppen og en af de vigtigste ting (synes jeg) er at de beroliger sindet. Jeg bliver så dejlig afslappet og mere let i sindet, når jeg har ligget i denne stilling i mellem 2-10 min. Jeg ligger mig ofte i denne stilling lige inden sengetid.

Hvis du er gravid og bliver dårlig af at ligge på ryggen, så kan det være at det er vena cava som driller. Langs rygraden ligger to store blodårer, aorta og vena cava. Aorta fører det iltede blod ud i kroppen, og vena cava fører det afiltede blod tilbage til hjertet. Når man ligger på ryggen, kan livmoderen hos nogle gravide trykke så meget på årerne, at der kommer mindre blod tilbage til hjertet end normalt. Når der kommer mindre blod til hjertet og dermed mindre ilt til kroppen, kan du opleve at blive svimmel eller utilpas. Det kaldes vena cava-syndromet. Hvis du oplever dette, så kom bare langsomt ud af stillingen, måske om på siden og ligge ?

19

16. yoga stilling:

Min søde assistent demonstrerer endnu en yoga pose 🙂

Happy Baby Pose ? Ananda Balasana
I denne stilling efterligner du en glad baby, en stilling hvor du blidt strækker lysken, hoften, baller, baglår og bækkenet. Derudover skabes der plads hen over lænden og afhjælper ryggener. Derudover er det en meget beroligende stilling, som aktivere det parasympatiske nervesystem, som modvirker kortisol og adrenalin i kroppen.
Hvis du er gravid, så vær opmærksom på at dette kan være en meget stor åbning i bækkenet, tag evt. fat på knæ eller baglår for et lidt blidere stræk. Derudover skal du også være opmærksom på vena cava syndrom (som jeg beskrev i låge 19), så kom om på siden hvis du bliver utilpas af at ligge på ryggen.

21

17. yoga stilling:

Upward Bow Pose (Wheel) ? Urdhva Dhanurasana

Denne stilling styrker og strækker rygmusklerne, skuldre og armene. Derover styrkes lår og baller. Den åbner og strækker hele forsiden af kroppen og løfter hjertet op over hovedhøjde. Denne kraftfulde stilling sætter gang i blodcirkulationen og løfter energien opad.
Da stillingen er en meget dyb bagoverbøjning vil jeg anbefale gravide at lave en lille bro i stedet (Setu Bandhasana). Det er en rigtig god stilling til gravide, da den skaber flow gennem bækkenet og livmoderen, styrker baglår, baller og ryg og kan afhjælpe væskeophobninger i ben og omkring bækkenet. En virkelig god stilling, som jeg faktisk laver et par min. hver dag.

22

18. yoga stilling:
Åben dit hjerte med denne kraftfulde stilling

Reversed warrior Pose ? Viparita Virabhadrasana
Denne stilling styrker og strækker ben, lyske, hofter og siderne af overkroppen. Den skaber fleksibiliteten i rygsøjlen, inderlår, ankler og bryst. Dette er en krigerstilling, som er en kraftfuld stilling, der gennem en stabil jordforbindelse løfter energien op ad. Du løfter og åbner hjertet mod himlen i en blid bagoverbøjning. Stillingen øger blodgennemstrømningen i hele kroppen, hvilket reducerer træthed og hjælper med at berolige sindet.

23

19. yoga stilling:

Side plank – Vasisthasana

Denne stilling styrke hele kroppen på en gang. Der er særlig fokus på styrke i arme og skuldre. I de skrå mavemuskler, i baglår og inderlår. Derudover er det en balanceøvelse, som træner både fysisk og mental balance.

Jeg har vist to variationer, så du kan modificere og tilpasse stillingen. Stillingen kan også laves på underarmen, hvor der er lidt mere stabilitet og mindre belastning på håndled.

IMG_8481 IMG_8482

20. yoga stilling:

Corpse Pose – Savasana

Den nok vigtigste og måske også sværeste stilling af dem alle. Det ligner det måske ikke umiddelbart, men jeg synes at dette er den vigtigste stilling i min yogapraksis. Jeg afslutter altid min fysiske yoga med Savasana. Faktisk, så er alle de andre yogastillinger forberedende stillinger til denne afsluttende stilling. Selvom det ligner, at man sover eller bare ligger og tænker, så er den vigtige forskel, oplevelsen af din vågenhed. Istedet for at du af bare vane ligger og tænker lidt, drømmer, måske lægger nogle planer… så fastholder du din opmærksomhed ved oplevelsen af hele kroppen som ligger helt stille.
Savasana er en god måde at give kroppen og nervesystemet en tiltrængt pause. I stedet for at ?tanke op” med kunstig energi, såsom sukker, kaffe og andet.

Nyd din Savasana

24

 


Du kan følge Yogamor på Facebook, Instagram og Bloglovin

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

One minute icecream